A najhodnotnejšou značkou hodiniek za rok 2017 sa stáva…

A najhodnotnejšou značkou hodiniek za rok 2017 sa stáva...

V dňoch, kedy sa všetci pripravujeme na najkrajšie sviatky roka, ktoré sú celé presiaknuté hodnotami – či už duchovnými alebo materiálnymi – sa aj my pozrieme na zúbok hodnotám, a to finančným. Na zúbok sa pozrieme výročnému rebríčku najhodnotnejších globálnych značiek BrandZ Top 100, ktorý pravidelne zostavuje a následne zverejňuje konzultačná autorita v oblasti marketingu Kantar Millward Brown (KMB).

Hitparáda toho najhodnotenejšieho medzi značkami sa na rozdiel od podobných projektov nezameriava iba na hypotetickú hodnotu sledovaných firiem z hľadiska sily značky a renomé medzi spotrebiteľmi, ale všíma si aj vlastné imanie spoločností, ktoré tvorí gro z výslednej hodnoty. Po preskúmaní viac než tristostranového elaborátu, v ktorom sme úzkostlivo hľadali každú zmienku o značkách z hodinárskeho sveta, musíme konštatovať, že naše predpoklady sa naplnili, ale zároveň sme možno očakávali trochu viac.

Naplneným predpokladom je jednoznačné prvenstvo Rolexu, ktorý sa s odhadovanou hodnotou 8,053 miliardy amerických dolárov (6,8 mld. €) posadil na pomyselný trón spomedzi čisto hodinárskych značiek. Na piedestál ho vyniesli zložité prepočty, ktoré vychádzajú z kombinovaných dát skladajúcich sa z finančných informácií a spotrebiteľských prieskumov na vzorke troch miliónov respondentov z päťdesiatich svetových trhoch. Na analýzu finančnej a obchodnej výkonnosti približne 100-tisíc značiek už tradične poslúžili údaje spoločností Bloomberg a Kantar Worldpanel.

V rebríčku BrandZ Luxury Top 10 patrí značke Rolex piata priečka

Miernym sklamaním je absencia Rolexu v zozname KMB Top 100. Na to, aby sa švajčiarska manufaktúra dostala medzi elitu, potrebovala hodnotu viac než jedenásť miliárd dolárov. Na druhú stranu, keď zúžime bojové pole iba na luxusné značky a nahliadneme do rebríčka BrandZ Luxury Top 10, Rolex nájdeme na piatej priečke. Navyše, v tomto zozname je Rolex jedinou spoločnosťou, ktorá vyrába iba hodinky. Žiadni iní čistokrvní hodinári tam nie sú.

Podľa výnosov je Rolex suverénne najpredávanejšou švajčiarskou hodinárskou značkou (čo sa týka objemu produkcie, prvenstvo patrí Tissotu). Ešte donedávna bol z hľadiska príjmov Rolex dokonca svetovým lídrom, keď za sebou nechal takých gigantov akými sú Google (hodnota 245,58 mld. USD) či Apple (234,67 mld. USD). V tomto smere ale nie je Rolex úplne čitateľný. Keďže ako súkromná spoločnosť nezverejňuje údaje o predajoch, vychádzať môžeme len z odhadov švajčiarskych analytikov, ktorí Rolexu prisúdili ročný obrat na úrovni 4,5 miliardy dolárov.

Po preštudovaní rebríčka BrandZ Luxury Top 10 je pre všetkých, ktorí holdujú kvalitným hodinkám, lichotivým zistením, že deväť z desiatich značiek má vo svojom portfóliu práve hodinky. Je to znakom ich silnej pozície medzi módnymi doplnkami, ktoré si vydobyli počas posledných desaťročí. Až na osamotenú výnimku si všetky tieto značky produkujú hodinky vo vlastnej réžii (Burberry nateraz uprednostňuje licenčnú výrobu). Avšak, jedine Rolex si vybudoval svoje postavenie čisto iba vďaka hodinkám.

Model Cellini Moonphase, jedna z noviniek značky Rolex pre rok 2017zdroj: www.monochrome-watches.com

Ostatné značky sú viac než hodinkami známe iným módnym tovarom. Typickým príkladom je Cartier, ktorý s odhadovanou hodnotou 5,84 miliardy dolárov skončil na šiestej priečke. Hoci je po Rolexe a Omege švajčiarskou trojkou vo výnosoch z predaja hodiniek, väčšina spotrebiteľov si pri zmienke o značke Cartier vybaví v prvom rade šperky.

Zaujímavosťou zoznamu BrandZ Luxury Top 10 je, že Rolex a Cartier sa v ňom objavili zakaždým od jeho vzniku v roku 2006. Na rozdiel od aktuálneho vydania sa im však v roku 2006 obom podarilo preniknúť aj do nekategorizovaného rebríčka BrandZ Top 100, kde obsadili 90., respektíve 82. miesto. Aj z tejto štatistiky možno vypozorovať výbušný rast technologických značiek vrátane Facebooku, Amazonu a už spomínaných firiem Apple a Google, ktoré tradičné značky odsúvajú za seba čoraz viac.

Pod vypadnutie z Top 100 sa v prípade Rolexu a Cartiera celkom určite podpísal pokles predaja švajčiarskych hodiniek v krajinách Ázie. Od roku 2014, kedy na Švajčiarov doľahla „ázijská kríza“, ich hodnota postupne klesala. Kým pred tromi rokmi bol Rolex ocenený na 9,08 mld. dolárov, jeho dnešná hodnota je o 11 % nižšia. Cartier je na tom ešte horšie. Za tri roky si pohoršil o viac než tri miliardy dolárov, čo je pokles až o 34 %.

Zdroj: www.millwardbrown.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *